Publikationen

This content is only partially available in English.

2024

Koch, F., Kock, A. & Konrad, E.D. (2024): How founding team members respond to exploration and exploitation behaviors by mimicking and switching. In: JSBM – Journal of Small Business Management. DOI: 10.1080/00472778.2024.2322993.

2023

Hauck, M., Manzoor, A., & Pagel, S. (2023). Effects of Diversity in Human Curated Content for PSM: ARD-M Dataset. Proceedings of the Workshop on Learning and Evaluating Recommendations with Impressions Co-Located with the 17th ACM Conference on Recommender Systems (RecSys 2023), 34-40.

Horbach, Flavio; Neis, Pascal; Pagel, Sven; Schneider, Kai; Schwager, Gerd; Beutler, Roland (2023): 5GMedia2Go - Ortsbezogene Bewegtbild-Nutzung in Fahrzeugen mittels Georeferenzierung und Location Score. In: FKT, Heft 7/2023, S. 32-38.

Koch, F.; Höllen, M., Konrad, E.D. & Kock, A. (2023): Innovation in the creative industries: Linking the founder’s creative and business orientation to innovation outcomes. In: CIM – Creativity and Innovation Management. Vol. 32, Issue 2, pp; 281-297.

Koch, F., Konrad, E.D. & Kock, A. (2023). The Spark that Ignites the Whole: A Case-study on Aggregation Processes of Individual Ambidexterity within Entrepreneurial Teams in the Creative Industries. Presented at "EURAM – 23rd European Academy of Management Annual Conference, 14. bis 16. Juni 2023, Trinity College Dublin, Irland. Best Paper Award EURAM 2023 (Bester wissenschaftlicher Beitrag von insgesamt 1.300 eingereichten und präsentierten Papern auf der EURAM) sowie Best Paper Award des SIG Entrepreneurship (bestes Scientific Paper zur Entrepreneurship Research der SIG Entrepreneurship als größte Special Interest Group der EURAM)

Rossner, Alexander; Pagel, Sven; Dörner, Ralf (2023). User-Centered Evaluation of Machine Learning vs. Human Decisions - Identifying Emotional Highlights in Reality TV Formats. Mensch und Computer 2023 - Workshopband. DOI: 10.18420/muc2023-mci-ws16-393. GI. MCI-WS16 - UCAI 2023: Workshop on User-Centered Artificial Intelligence. Rapperswil. 3.-6. September 2023

 

 

2022

Hauck, Marcel; Wild, Christian; Pagel, Sven (2022): Digitale Sichtbarkeit erhöhen. In: Autohaus 16/2022, S. 44-45.

Lellinger, Chloe; Hauck, Marcel; Pagel, Sven (2022): Nutzerorientierte Analyse der Transparenz von

Personalisierungsverfahren in deutschen Mediatheken. In: Heinze, Christian (Hrsg.): Daten, Plattformen und KI als Dreiklang unserer Zeit - Tagungsband Herbstakademie 2022, Oldenburger Verlag für Wirtschaft, Informatik und Recht, S. 135-150.

Pagel, Sven; Labonté, Marie Sophie; Höfer, Elena; Lellinger, Chloe; Rossner, Alexander (2022): Disziplinenübergreifende Teams bei der nutzerzentrierten Entwicklung von Digitalprodukten in der Medienbranche. In: Weber, Kristin; Reinheimer, Stefan (Hrsg.): Faktor Mensch, Springer Vieweg, S. 253-274.

Rossner, Alexander; Lellinger, Chloë; Denkel, Volker; Köhler, Joachim; Schramm, Philipp; Pagel, Sven (2022): AI4MediaData – Von Data Thinking zu datengestützten Entscheidungshilfen. In: FKT, Heft 10/2022, S. 30-36.

 

2021

Hauck, Marcel; Wild, Christian; Pagel, Sven (2021): Meta-Analyse von 75 Digitalen Sichtbarkeitsanalysen. In: Holland, Heiner (Hrsg.): Digitales Dialogmarketing, Wiesbaden, S. 361-379.

Zakoth, D.; Mauroner, O.; Emes, J. (2021): Collaborative Innovation: How to integrate Makers in Open Innovation Processes. ISPIM Conference Proceedings, Berlin Germany, June 20-23, 2021.

Brunnbauer M., Piller G., Rothlauf F. (2021): idea-AI: Developing a Method for the Systematic Identification of AI Use Cases. Research paper accepted for the 27th Americas Conference on Information Systems (AMCIS), USA

Mauroner, O. (2021): Kreativitäts- und Innovationsmanagement – Von der kreativen Idee zur Innovation, Kohlhammer Verlag, Stuttgart.

Mauroner, O.; Kesselberg, J. (2021): Einfluss von Open Innovation auf die Markenwahrnehmung, in: transfer – Zeitschrift für Kommunikation und Markenmanagement, 67 (2), S. 16-22.

Mauroner, O.; Zschau, L. (2021): Idea Generation and Brainstorming under the Aspect of the New Groupthink-The Differences between Extraverts and Introverts. Journal of Organizational Psychology. 21, 4, 41-62.

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2021): Augmentierte und Virtuelle Realität, in A. Hildebrandt, W. Landhäußer (Hrsg.): CSR und Digitalisierung, 2. Auflage, Berlin.

Orth, P., Piller, G., Rothlauf, F. (2021): How companies develop a culture for digital innovation: a multiple-case study. Research paper submitted to the 20th International Conference on Perspectives in Business Informatics Research, September 2021, Vienna, Austria.

Zakoth, D.; Mauroner, O.; Emes, J. (2021): Collaborative Innovation: How to integrate Makers in Open Innovation Processes. ISPIM Conference Proceedings, Berlin Germany, June 20-23, 2021.

2020

Hauck, M., Pagel, S. (2020). AI Media Technology Landscape - Systematisierungsinstrument für den Einsatz von KI in Medienunternehmen. In: Innovation in der Medienproduktion und -distribution - Proceedings der Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der DGPUK 2019, Köln, S.55-68. DOI: ttps://doi.org/10.21241/ssoar.68092.

Hauck, M., Wild, C., Pagel, S. (2020): Meta-Analyse von 75 Digitalen Sichtbarkeitsanalysen. In: Holland, Heiner, Springer Verlag, S. 2-19.

Kunz, S., Pagel, S., Hagenhoff, S. (2020). „Aufschlagen, blättern, lesen – really just ONE click away?“ Herausforderungen digitaler Umsetzungs- und Distributionsstrategien von Fachmagazinen. In: Innovation in der Medienproduktion und -distribution - Proceedings der Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der DGPUK 2019, Köln, S.176-190. DOI: doi.org/10.21241/ssoar.68109.

Kunz, S., Pagel, S.; Hagenhoff, S. (2020): „Ist das ein Buch oder kann das weg?“ Leser im Digitalen durch zielgruppengerechte Lesemedien erreichen, begeistern und halten. In: Müller-Lietzkow, Jörg (Hrsg.) Beyond Digital. Zeit für die global vernetzte Echtzeitmedienwirtschaft – Zeit für neue Theorie? Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden 2020, S. 169-186.

Mauroner, O., Warnke, F. (2020): Strategic Design – A Study on the Value Added by Design in an Economic Context, in: Schiuma, G. (ed.): Proceedings of the 15th IFKAD – International Forum on Knowledge Asset Dynamics, Matera, Italy, 9-11 September 2020, pp. 925-935.

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2019): Augmented und Virtual Reality in Unternehmen, in Bundesnetzagentur (Hrsg.): Tagungsband Wissenschaftsdialog 2019, erschien 2020

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2020): Augmented Reality und Corporate Responsibility, in M. Schmitz, R. Schmidpeter (Hrsg.): CSR in Rheinland-Pfalz: Nachhaltige Entwicklung aus Sicht von Wirtschaft, Wissenschaft, Politik und Zivilgesellschaft, Berlin, 2020.

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2020): Augmented und Virtual Reality, in M. Lang, M. Müller (Hrsg.): Von Augmented Reality bis KI, München, 2020.

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2020): Anwendungsszenarien für Augmented und Virtual Reality in Unternehmen, in Handbuch für Entscheider, Hanser Verlag

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2020): Augmented Reality und Corporate Social Responsibility, in Corporate Social Responsibility in RLP, Springer Verlag

Pöhlmann, K., Helm, R., Mauroner, O. & Auburger, J. (2020): Corporate spin-offs’ success factors: management lessons from a comparative empirical analysis with research-based spin-offs. Review of Managerial Science, 1-30.

Paulusch, J. & Schlütter, S.: „Sensitivity-implied tail-correlation matrices“ Journal of Banking & Finance Gegenwärtig im Revise & Resubmit

Schlütter, S.: „Scenario-based Measurement of Interest Rate Risks“ Journal of Risk Finance Gegenwärtig im Revise & Resubmit

Simon, T.; Pagel, S.; von Korflesch, H. (2020): Einflussfaktoren für die Akzeptanz von digitalen Werkzeugen in den Geisteswissenschaften. MuC’20, September 6–9, 2020, Magdeburg, Germany, © 2020 Copyright held by the owner/author(s)., ACM ISBN 978-1-4503-7540-5/20/09., doi.org/10.1145/3404983.3405524

Zabel, C., Pagel, S., Telkmann, V., Rossner, A. (2020): Entwicklung der Webvideo-Branche in Deutschland: Bedeutung von endogenen und exogenen Standortfaktoren für die Ansiedlung von Webvideo-Unternehmen. In: Müller-Lietzkow, Jörg (Hrsg.) Beyond Digital. Zeit für die global vernetzte Echtzeitmedienwirtschaft – Zeit für neue Theorie? Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden 2020, S. 147-168.

Zakoth, D. & Mauroner, O. (2020): Industry-Specific Makerspaces: Opportunities for Collaboration and Open Innovation. Management International-Mi, 24(5), 88-99.

2019

Berrones-Flemmig, C. N.& Mauroner, O. (2019): Understanding social entrepreneurship in developing countries – A multiple case study from Mexico. International Journal of Business and Globalisation (IJBG), 22(3). www.inderscienceonline.com/doi/abs/10.1504/IJBG.2019.099301.

Bourcevet, A., Piller, G., Scholz, M., Wiesemann, J. (2019): Guided Machine Learning for Business Users. In: Proceedings 32nd Bled eConference, June 2019, Bled, Slovenia.

Bremser, C., Helfert, M., Piller, G. (2019): Technology Adoption in Smart City Initiatives: Starting Points and Influence Factors. In: Proceedings 8th International Conference on Smart Cities and Green ICT Systems (SMARTGREENS) 2019, May 2019, Crete, Greece.

Bremser, C., Piller, G., Rothlauf, F. (2019): How Smart Cities Explore New Technologies. In: Proceedings 18th International Conference on Perspectives in Business Informatics Research, September 2019, Katowice, Poland, Lecture Notes in Business Information Processing, Vol 365, Springer

Hauck, M., Pagel, S. (2019): AI Media Technology Landscape. Systematisierungsinstrument für den Einsatz von KI in Medienunternehmen. In: MedienWirtschaft, Heft 4/2019, S. 52-64.

Homburg, T., Böhm, K., Bruhn, N., Hubrich, G. (2019): Evaluating linked data location based services using the example of Stolpersteine, Adv. Cartogr. GIScience Int. Cartogr. Assoc., 2, 7, 2019. doi.org/10.5194/ica-adv-2-7-2019

Homburg, T. (2019): Paleo Codage - A machine-readable way to describe cuneiform characters paleographically. DH 2019, Utrecht, Niederlande, 10. Juli 2019.

Kunz, S., Pagel, S., Hagenhoff, S. (2019): "Aufschlagen, blättern lesen - really just ONE click away?" Analyse der Herausforderungen digitaler Umsetzungs- und Distributionsstrategien deutscher Fachmagazine. In: MedienWirtschaft, Heft 4-2019, S. 2-10.

Mauroner, O. (2019): Gamification in Management and Other Non-Game Contexts—Understanding Game Elements, Motivation, Reward Systems, and User Types. Open Journal of Business and Management, 7(4), pp. 1815-1830. www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx

Mauroner, O. & Zschau, L. (2019): The New Groupthink and Idea Generation – An investigation of hybrid brainstorming as key to introverts’ enhanced contribution to ideation, in Schiuma, G.; Demartini, P.; Yan, M.-R. (eds.) Proceedings of the 14th IFKAD – International Forum on Knowledge Asset Dynamics, Matera, Italy 5-7 June 2019, pp. 1233-1266.

Mehler-Bicher, A. et al. (2019): Wirtschaftsinformatik Klipp & Klar, Springer, 2019.

Prudhomme, C., Cruz, C., Boochs, F. (2019): Semantic and logic modeling of disaster simulation for multi-agent systems. In International Journal of Modeling and Optimization, Vol. 9, No. 4, p. 198-204, DOI: 10.7763/IJMO.2019.V9.709, Italy, August 2019.

Prudhomme, C., Cruz, C., Boochs, F. (2019): Modélisation sémantique et logique pour une simulation multi-agent dans le contexte de gestion de catastrophe. In Conference Spatial analysis and Geomatics (SAGEO) 2019, Clermont Ferrand, November 2019.

Schlütter, S. (2019). Optimal taxation in non-life insurance markets. The Geneva Risk and Insurance Review, 44(1), 1-26.

Zabel, C., Pagel, S., Telkmann, V., Rossner, A. (2019): Coming to town. Importance of agglomeration factors for media cluster development in the German online video industry. In: Journal of Media Business Studies, DOI: 10.1080/16522354.2019.1699325.

Scherl, M., Unold, M., Homburg, T. (2019): Ein unscharfer Suchalgorithmus für Transkriptionen von arabischen Ortsnamen.  DHd 2019, Frankfurt 29. März 2019, https://doi.org/10.5281/zenodo.2596095

Simon, T., Dolan, J., Schmitt, A., Pagel, S. (2019). Usability-Analyse von digitalen Tools und Methoden in den Geisteswissenschaften. In: Draude, C., Lange, M. & Sick, B. (Hrsg.), INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik - Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge). Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.. (S. 107-120). DOI: 10.18420/inf2019_ws11.

Zakoth, D., Best, S., Geiß, R., Helgert, C., Lutzke, P., Mauroner O., & Pertsch, T. (2019): Open Source Photonics at the Abbe School of Photonics: How Makerspaces foster Open Innovation Processes at Universities, in Fifteenth Conference on Education and Training in Optics and Photonics: ETOP 2019, ETOP 2019 Papers (Optical Society of America, 2019), paper 11143_162. www.osapublishing.org/abstract.cfm.

Kontakt

Forschungsprofilbereich Digital Innovation & Entrepreneurship

Kontakt:

Michael Kunz

michael.kunz@hs-mainz.de

Tel. +49 6131 628-3316

Hochschule Mainz - University of Applied Sciences

Fachbereich Wirtschaft - School of Business

Lucy-Hillebrand-Straße 2 | 55128 Mainz

Bildnachweise

Titelbild: Gregor Schläger

LUX-Pavillon: Katharina Dubno